כמה ירקות לאכול ביום

כמה ירקות ופירות מומלץ לאכול ביום?

הקשר בין תזונה בריאה והרגלי אכילה לבין מצב הבריאותי ידוע ומוכר ותזונה נכונה, עם הרבה ירקות ופירות, מסייעת בשמירה על הבריאות. כמה פירות וירקות מומלץ לאכול ביום ומה היתרונות באכילת פירות וירקות? אתם מוזמנים לקרוא על כך במאמר שלפניכם.

כמה פירות וירקות מומלץ לאכול ביום

מפירות וירקות, מה יש בהם ולמה כל-כך חשוב לשלב אותם בתפריט היומי? לירקות ופירות יש ערך תזונתי רב. יש בהם סיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים המסיעים לשמור על הבריאות ואף למנוע התפתחות של מחלות כרוניות שונות ואף של מחלת הסרטן. 

אז כמה ירקות ופירות מומלץ לצרוך ביום? חשוב לזכור שלמרות ערכם התזונתי הגבוה, בפירות יש גם הרבה סוכר, לעומת הכמות הנמוכה של סוכרים בירקות. ההמלצה בעבר הייתה לאכול לפחות 5 מנות ירק ופרי בצבעים שונים מדי יום, עם עדיפות לירקות. כיום סבורים שאין זה מספיק וממליצים על בין 7-10 מנות של פירות וירקות. 

מי ששואל את עצמו כמה פירות וירקות צריך לאכול וחושש מהסוכרים שבפירות, צריך לזכור כי הפירות מכילים גם חומרים מזינים. הם עשירים בוויטמין C, חומצה פולית ואשלגן, שחסרים בגופם של רבים.

כמה ירקות מומלץ לאכול ביום

כמה ירקות צריך לאכול ביום, מאיזה סוג ובאיזה אופן והאם אכילת ירקות מרובה זה טוב? אלו שאלות הנלוות לשאיפה לאכול בריא ונכון, ליהנות מתזונה בריאה ולהיטיב עם הגוף וכך גם עם הנפש. כיצד נוכל להפיק את המיטב מירקות אותם אנו צורכים? 

השאלה כמה ירקות לאכול ביום היא שאלה שעל-פניו היא פשוטה למענה. אולם כדי לענות עליה יש להגדיר מספר דברים. לדוגמא, לאיזו מטרה מיועדת אכילת הירקות? מה עושים אם לא אוהבים ירקות? מתי הכי נכון לאכול אותם? מה עדיף, ירקות טריים או מבושלים? בשייק או בסלט? האם אפשר להכין סלט לכל היום או שחייבים לחתוך את הירוקת בסמוך לאכילה? 

שאלות רבות עולות בנוגע לצריכת ירקות ומה שבטוח הוא שאין כאן שאלה לגבי אכילת ירקות, כן או לא. אלא רק כמה ירקות לאכול ואיך.

איך הכי מומלץ לאכול ירקות

קודם כל החישוב הוא שכל ירק מהווה מנה. אם באחת הארוחות אוכלים ירקות מבושלים, החישוב הוא לאחר הבישול ולא לפניו. עלים ירוקים למיניהם קשה לחשב לפי הכמות אז פשוט שמים ירק בתוך כוס וזו נחשבת למנה. 

ומעבר לכך שאנו רוצים להכניס לגופנו ירקות, חשוב לעשות זאת בצורה בריאה. ירקות רבים אפשר לאכול כמו שהם, בלי לחתוך או לקלף. למשל פלפל, גזר ומלפפון. פשוט לוקחים ואוכלים, בלי יותר מדי הכנות. ירקות שדורשים יותר התעסקות, למשל שומר, קולורבי, סלק וכדומה אפשר לחתוך לילה קודם, להשרות אותם במהלך הלילה במיץ לימון, מלח ופלפל והם ויהיו טעימים מאוד בבוקר שלמחרת. 

ויש ירקות שחייבים להעביר בבישול כלשהו כדי שאפשר יהיה לאכול אותם כגון בטטה ותפוח אדמה. בכל מקרה, אידוי היא שיטת הבישול ששומרת בצורה הטובה ביותר על הערכים התזונתיים של הירקות.

מה בריא יותר - מבושל או טרי?

התשובה המתבקשת היא טרי. אבל זו לאו דווקא התשובה הנכונה. התשובה היא שזה תלוי במספר גורמים. למשל, מהי שיטת הבישול ובאיזה ירק מדובר. לפעמים שיטת הבישול פוגעת בערכים התזונתיים ולעיתים היא דווקא משפרת אותם. ערכי הליקופין בעגבנייה, לדוגמא, עולים בעת הבישול.

מדוע מומלץ לאכול פירות וירקות בצבעים שונים

כאשר מדברים על אכילת ירקות חשוב הגיוון ביניהם. לכל צבע מצבעי הירקות יש סגולות שונות ומומלץ לשלב את כל הצבעים בתזונה ולצרוך בכל יום ירק או פרי אחד מכל הצבעים. 

גוון הירק או הפרי מעיד על הימצאותן של קבוצות חומרים שונות שהן אלו המקנות לירק או לפרי את צבעו. כך למשל האדום בעגבניות ובאבטיחים קשור לליקופין הידוע כנוגד חמצון חזק. 

הצבע הכתום מעיד על בטא-קרוטן הקשור להפחתת הסיכון לחלות בסרטן וכמקור מצוין לוויטמין A המסייע לשמור על בריאות העור ומערכת החיסון. 

הצבע הירוק הנמצא בכלורופיל והצבע הצהוב המצוי בפיטוכימיקל לוטיאן מסייעים בשמירה על בריאות העיניים, האליצין הלבן המצוי בבצל הוא חומר אנטי בקטריאלי יעיל נגד זיהומים והנתוציאנינים הסגולים הם נוגדי חמצון חזקים.