zinger-logo.png

הדרך אל אורח חיים בריא

בתחילת המאה שעברה עבר העולם מהפכה – המהפכה הפרוידיאנית. עד אז, העולם המערבי כלל לא חשב לעסוק באופן רציני בנפש ובפנימיות האדם. העיסוק בנפש היה מוגבל לתחומי האמנות והספרות, בהן יכל האדם לבטא את מצוקותיו.

 

מהפכה של ממש

 

בתחילת המאה העשרים זיגמונד פרויד החל לפרסם את מחקריו אשר עוסקים בפנימיות האדם, בנפש, ובתת מודע. הסיבה להתעוררות המאוחרת יחסית של העולם המערבי המודרני לתחום מורכב זה, נעוצה בעובדה שעד אז הרפואה כלל לא עסקה בסוגיות אלו אלא התמקדה בנושאים הקשורים לזיהומים בגוף ואופן ההתמודדות איתם.

 

העולם עבר טלטלה יוצאת מגדר הרגיל גם מהרבה בחינות נוספות. למשל: רק בסוף המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים, מדינות החלו לפעול לטובת הפרט, רווחת האדם, הילד, האישה והזקן. עד אז, מפתיע ככל שזה ישמע, העולם היה עסוק בדברים אחרים. לא הייתה תודעה מפותחת כפי שיש כיום בנושאים הקשורים לרווחה, חינוך ובריאות. פרויד ואנשים אחרים בתחומו פתחו בפני המערב צוהר לעולם רחב ומגוון שעד עצם היום הזה עודנו מנסים לעמוד על קנקנו.

 

גוף ונפש

 

מתחילת החקר המדעי של הגוף האנושי, אורח חיים בריא התרכז בניקוי הגוף מרעלים. הרעלים יכולים להיכנס לגוף מבחוץ (זיהום אוויר, מזון מתועש, תרופות, סמים, אלכוהול) או מבפנים (עודף כולסטרול, עודף הורמונים, חומרים ניטראלים שאינם יכולים לצאת מן הגוף, ועוד).

 

תזונה ואורח חיים בריא

 

תזונה נכונה היא כזו המעניקה לגוף את הויטמינים והמינרלים הנחוצים לו ואינה מכבידה או מוסיפה רעלים שהגוף נדרש אחר כך להיפטר מהם. מדהים לגלות שעד לא מזמן כולנו שתינו חלב ואכלנו גבינה כי חשבנו ש’זה בריא’. לפחות ככה אמרו לנו בטלוויזיה!

 

מאז, לא רק הגבינה והחלב כבר אינם מומלצים לצריכה, אלא גם בשר, ביצים, מזון מתועש ושומן טראנס. מחקרים חדשים מגלים לנו אף יותר. קחו למשל את החיטה: מצרך יסוד שהאדם התבסס עליו במשך עשרות אלפי שנים. כעת, מגלים לנו שאנו צורכים הרבה מעבר למה שהגוף שלנו צריך! יותר מכך, כעת ‘עודפי הפחמימות’ שמגיעים לגופנו גורמים לנו לעייפות, תשישות, חוסר ריכוז וגרוע מכל – השמנה.

 

מהצד השני, על אף ההצלחה השיווקית של דיאטת אטקינס (זו שממליצה לנקות את גופנו בעזרת מזון אשר מבוסס אך ורק על חלבונים), יש אשר טוענים כי העידן המודרני האביס את המין האנושי בחלבונים יתר על המידה. אכילה של מנת בשר אחת לשבוע היא די והותר כדי לספק את מנת החלבונים הדרושה לגופנו, אך רבים צורכים הרבה מעבר לכך. מדוע? כי אפשר. לפני מאות ואלפי שנים האדם הפשוט כמעט ולא הכניס בשר לגופו מכיוון שזה היה מצרך יקר. כיום בעידן השפע, יש לנו היכולת לצרוך בשר בכמויות גדולות.

 

אנחנו עדים לדבר מדהים אשר מתרחש לנגד עינינו: תופעות שבעבר הערכנו כי הן אופנה חולפת משפיעות וחודרות לכל נדבך בחיינו. בשנות השמונים בארה"ב רק החלו להבין מה היא תופעת הניו-אייג’, בישראל היו ניצנים זעירים בלבד. כיום, לא רק שישראל היא אחת המדינות המובילות בתחום זה, אלא שהמילה טבעונות (שלא לדבר על צמחונות) מוזכרת יותר ויותר בשיח הציבורי.

 

לחץ, מתח, חרדות

 

בואו נחזור רגע שוב לפרויד: פרויד הוביל מגמה שגורסת כי הכל סובב סביב נושאים רגשיים שמצויים בתת המודע של האדם. בעידן המודרני בחרנו להתעלם מנזקים חיצוניים כגון לחץ וקצב חיים מהיר, וסירבנו להכיר בכך שהם הגורמים העיקריים למתח נפשי. פרויד הטיל את ה"אשמה" על כך בדברים בלתי פתורים מן העבר, ולראייה, בשנת 2015 יותר ויותר אנשים בוחרים לפתור את מצוקותיהם הנפשיות באמצעות נטילת תרופות פסיכיאטריות, וזאת על פני שינוי אורח חיים למשל.

 

קצב החיים שלנו 

 

אורח חיים בריא כאמור איננו רק תזונה בריאה אלא גם התנהלות נכונה. ההבנה כי הדברים קשורים זה בזה עולה ממחקרים רבים שנעשים בתחום. גופנו אינו מייצר רעלים רק בשל תזונה לא נכונה, אלא גם מפאת לחץ, מתח וחרדה. אלו מזיקים לא פחות מאוכל מטוגן! כיום הרפואה איננה ממליצה באופן חד משמעי להימנע מנטילת תרופות פסיכיאטריות אלא גורסת כי צריך להיות שילוב בין התזות השונות. חובה עלינו להבין כי בריאותנו קשורה גם באוכל, גם בבעיותינו הרגשיות וגם באורח החיים שלנו.