zinger-logo.png

תזונה אורגנית

תזונה אורגנית
בשנים האחרונות המודעות לאורח חיים טבעי ובריא הולכת וגוברת, והידיעה שלמזון שאנו אוכלים יש קשר ישיר על מצב בריאותנו נראית ברורה מתמיד. חלק מההתפתחות שחלה בנושא המודעות למזון עוסקת גם במזון ותזונה אורגניים, על יתרונותיהם השונים. מזון אורגני הוא מזון אשר גדל באופן טבעי, ללא שימוש בחומרים מזיקים כמו חומרי הדברה כימיים, דשנים כימיים, הורמונים ותרופות אחרות. כמו כן, מזון אורגני הוא מזון שלא עבר הנדסה גנטית כדי לשפר את מראהו. דישון אורגני למשל, אינו מכיל חומרים כימיים אלא זבל של בעלי חיים ושאריות של חומרים טבעיים בלבד. הקרקע המעובדת בשיטות אורגניות היא קרקע מאוזנת ועשירה, העשירה בתולעים, בחיידקים ובמיקרו-אורגניזמים חיוניים. מהם היתרונות הנוספים של תזונה אורגנית ומדוע כדאי לעבור לצרוך פירות וירקות שגודלו בשיטות אורגניות?

תזונה אורגנית – יתרונות
כיום ידוע לנו שחומרי הדברה וכימיקלים שונים המועברים למזון בתהליך גידולו, משפיעים על גופנו ובריאותנו בדרכים שונות וחושפים אותנו למחלות ובעיות בריאותיות שונות, כמו למשל: אלרגיות, מיגרנות, בעיות פוריות (בעיקר אצל גברים), הפרעות קשב וריכוז ועוד. יש הטוענים שריסוס הגידולים אחראי לסוגים שונים של סרטן כמו סרטן הרחם והשחלות. בנוסף, חשיפה ממושכת להורמונים המוספים למזון מקושרת לבגרות מינית מוקדמת וחשיפה ארוכת טווח לאנטיביוטיקה שבמזון מעודד יצירת חיידקים העמידים בפני אנטיביוטיקה ופוגעת באוכלוסיית חיידקי המעיים הטובים, החיוניים לתהליך העיכול התקין. מסיבות אלו, תזונה אורגנית עדיפה בהרבה מאשר תזונה רגילה. יתרון חשוב נוסף של תזונה וחקלאות אורגנית הוא השמירה על איכות הסביבה שלנו, לטווח הרחוק: השימוש הנעשה בחומרי הדברה ובכימיקלים בחקלאות הרגילה גורמת לחלחול של אותם חומרים אל מאגרי מי התהום וזיהומם. דישון יתר מביא לפגיע בקרקע ולהמלחתה ולפגיעה בבעלי חיים שונים, קטנים כגדולים, ולהפרת האיזון האקולוגי בטבע. נתון נוסף התומך בתזונה אורגנית העולה ממחקרים חדשים מראה כי גידולים אורגניים עשירים יותר בויטמינים ומינרלים, ולכן ערכם התזונתי גבוה יותר.

מזון אורגני נתפס עדיין כמזון יקר יותר, אך אם קונים את הפירות והירקות ישירות מהחקלאי המגדל במקום מחנויות הטבע היקרות, הרי שעלות המזון האורגני יורדת. בנוסף, ככל שיגדל הביקוש למוצרי מזון אורגניים, הרי שמחירם יירד בהתאמה.
חקלאות אורגנית מאפשרת לנו להינות מתזונה של מזון נקי מרעלים ומחומרים מזיקים, בריא, טעים, ובעל ערך תזונתי גבוה. תזונה אורגנית מספקת לנו את כל הויטמינים והמינרלים שאנו זקוקים להם, הנמצאים בכמויות גבוהות בפירות, ירקות, דגנים וקטניות שגודלו באופן אורגני. יותר ויותר אנשים השומרים על אורח בריא המשלב פעילות גופנית לצד תזונה נכונה, מבינים כיום שתזונה מאוזנת המבוססת על מוצרים אורגניים היא הבחירה הבריאה יותר והמוצלחת ביותר עבורם ועבור הסביבה.